Salam Sejahtera dan Selamat Datang

Ini adalah blog peribadi. Apa yang saya tulis adalah dari pengalaman atau pendapat saya sendiri kecuali saya nyatakan sumbernya. Mohon maaf kalau ada yang berkecil hati. Sila beri teguran jika ada yang tidak betul. ^_^


Pengikut

Khamis, 21 April 2011

Indaiku Sedang Belajar Menenun Kain (Iban Costume)

Agak2nye u ols biasa tgk costume kaum Iban tak?
Kalau dok Sarawak maybe dah biasa tengok kan? Tpi kalau dok Semenanjung or tempat lain selain Sarawak.. susah sikit nak tgk costume ni.. cantik dan unik. Cara membuatnya pun susah. Sebab tu harganya mahal.. (sampai sekarang saya takde sepasang costume ni kat rmh sendirik)

Pepun,, baru ni ternampak dalam facebook adik saya yang menayangkan Indai kitaorang sedang belajar menenun.. walaaa.... tabik kat Indai. Kalau la Indai dok KL, sudah pasti saya pun nak belajar sama..

Jom.. zoom in...
(Ni la Indai.. sedang kusyuk menenun katanya.)


(costume Iban.. lawa2 awek ni kann?)


2 ulasan:

Fatihah berkata...

G diau ba rumah panjai lama suba.. selalu meda bala cdak inik nenun kain kena ngepan kitai iban.. dia2 dah rumah panjai baru nadai g meda cdak nenun belah ruai.. ti bc org bejual meli ga.. tang ngepan lama kitai iban suba nang di simpan manah dalam jemari..

Myluv - Syl berkata...

nya meh. 1 set pengepan iban enti ba kuching nyau rega beribu. enti meli ba tempat bukai engka murah mimit. sarinya aku meli ka menyadi aku rega dalam RM600 per 1 set ba Lubuk Antu. aku ke bisi anak dara tu pun bisi nyimpan niat ka meli dudi hari. ngajih ka umang aku-Easter ulih masuk betanding Kumang Gawai jemah. hahaha..