Salam Sejahtera dan Selamat Datang

Ini adalah blog peribadi. Apa yang saya tulis adalah dari pengalaman atau pendapat saya sendiri kecuali saya nyatakan sumbernya. Mohon maaf kalau ada yang berkecil hati. Sila beri teguran jika ada yang tidak betul. ^_^


Pengikut

Selasa, 14 September 2010

Pil Perancang Untuk Stabilkan Period

Busykah kwn2 sekalian. hehehe.. bunyinya mcm saya ni tak busy kan. tu yg sempat nak update blog. ;P

Semalam saya gi Klinik Kesihatan Tanglin. Bagi saya, ni la satu-satunya klinik kesihatan (gov) yang paling ok dan servis yg bagus. Nurse peramah. Doc yang baik. Ubat yg diberi pun berbaloi dgn masa yg kita guna utk tunggu giliran. psssttt: kadang2 tunggu kat klinik private pun lama gak kan?

Saya sakit ke? Nak kata sakit. Saya nampak orait je. Cuma masalah period tak teratur. Kadang2 datang. Kadang2 tak. Kadang2 datang 2 hari je. Tapi kali ni period dalam tempoh yang panjang bangat selama 13 hari...  period sikit2 je. Pakai pantiliner pun boleh. Doc kata masalah hormon tak balance / tak normal. Saya kena makan pil perancang balik. 

Mulanya taknak. Saya kata tgh berusaha nak dpt anak ni doc. Kalau amik pil perancang.. mcmne nak ada anak. Doc tu bagi nasihat. Kalau saya tak makan pil ni, mcmne nak betulkan hormon. Fungsi pil perancang bukan untuk merancang je. Pihak hospital memang bagi pil perancang utk stabilkan period. Makan utk 2 bulan je. Kalau badan tak respon dgn pil ni, akan terpaksa refer ke HKL. Kes serius la kot. Tapi berdasarkan pengalaman, badan saya ok dgn pil ni. pepun, kena tunggu pas 21 hari.. kita tgk Cik P datang melawat dgn cara baik ke tak. Cara baik.. datang secara normal la.. hehehe..

"Ni Pil Mercilon, yang doc bagi kat saya Pil Regulon - bahan2 sama je"

*nota jari: Yang bestnye gi klinik gomen, tak payah bayar sebab bawak GL. 

2 ulasan:

[leily.laily] berkata...

hi.. salam kenal..
aritu i de amek perancang guna pil gak, jenis marvellon. period okeh je.. skrg dh tak makan, nk baby plak.. ekekekek.. :)

Myluv - Syl berkata...

hi.. salam berkenalan.
yeke? so camne sekarang? dh ada bite baik ke?